0 6 min 11 hónap

Az edzés fontos része az egészséges életmódnak, de nem csak az edzésmunka a fontos, hanem az is, hogy mit eszünk és milyen tápanyagokat viszünk be a szervezetünkbe. Az edzéshez szükséges tápanyagok az energiáért felelnek, amelyre az edzésmunka során szükségünk van. Az alábbiakban bemutatom, hogy melyek a legfontosabb tápanyagok, amelyeket azoknak az embereknek kell fogyasztaniuk, akik rendszeresen edzenek.

Az első és talán legfontosabb tápanyag az edzéshez a fehérje

A fehérjék fontosak az izmok fejlődéséhez és a regenerálódáshoz. Az edzés során a fehérjék segítenek az izmok építésében és a meglévő izomtömeg megőrzésében. Azok az emberek, akik rendszeresen edzenek, nagyobb mennyiségű fehérjére van szükségük, mint azoknak, akik nem edzenek. A napi ajánlott mennyiség az edző emberek számára legalább 1-1,5 gramm testtömegkilogrammonként.

A második fontos tápanyag az edzéshez a szénhidrát. A szénhidrátok az izmok fő energiaforrásai, és nélkülük az edzés teljesítménye csökkenhet. Az edzés előtt fontos szénhidrátot fogyasztani, hogy elegendő energiát biztosítsunk az edzésmunka során. Az edzés után is fontos szénhidrátot fogyasztani, hogy a szervezet helyreállítása gyorsabb legyen.

A harmadik fontos tápanyag az edzéshez a zsír. A zsírok az edzéshez szükséges energiaforrások, és segítenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásában is. Azok az emberek, akik rendszeresen edzenek, nem szabad teljesen kizárniuk a zsírokat az étrendjükből, mivel azok fontosak az egészséges életmódhoz.

A negyedik fontos tápanyag az edzéshez a víz

Az edzés során az ember testének nagyobb mennyiségű vízre van szüksége, hogy megfelelően hidratált legyen. Az edzés előtt és után is fontos elegendő vizet fogyasztani.

Az ötödik fontos tápanyag az edzéshez a vitaminok és ásványi anyagok. Az edzésmunka során a testnek több vitaminra és ásványi anyagra van szüksége, mint amenny az általánosan javasolt napi mennyiség. Az A-vitamin fontos a látás és az immunrendszer szempontjából, a C-vitamin segíti az immunrendszert, az E-vitamin pedig az izmok és a szív egészségének megőrzésében segít. Az ásványi anyagok közül a kalcium, a vas és a magnézium kiemelt fontossággal bírnak az edzők számára. A kalcium erősíti a csontokat és az izmokat, a vas nélkülözhetetlen az oxigén szállításához a testben, a magnézium pedig fontos az izom- és idegrendszer megfelelő működéséhez.

Az edzéssel együtt járó magasabb kalóriaégetés miatt az edzőknek nagyobb mennyiségű tápanyagra van szükségük, mint a nem edzőknek. Azonban az sem mindegy, hogy milyen minőségű tápanyagokat fogyasztanak az edzők. Az egészséges táplálkozás alapja a változatos étrend, amely magában foglalja a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjét, szénhidrátot, zsírt, vitamint és ásványi anyagot.

Az edzés előtti étkezés fontos szerepet játszik az edzésmunka hatékonyságában

Az edzés előtti étkezésnek tartalmaznia kell szénhidrátot és fehérjét, hogy elegendő energiát és tápanyagot biztosítson az edzésmunka során. Az edzés utáni étkezés ugyanolyan fontos, mint az előtti, hiszen az edzés után a testnek szüksége van a megfelelő mennyiségű tápanyagra a regenerációhoz és az izomtömeg építéséhez.

Az egészséges táplálkozás mellett az edzőknek figyelniük kell az étkezési szokásaikra is. Az étkezések közötti időtartamnak nem szabad túl hosszúnak lennie, hogy az izmok folyamatosan táplálva legyenek. Az edzés után is fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagbevitel, hiszen az izomtömeg csak az edzést követően regenerálódik és nő.

Az edzőknek figyelniük kell a megfelelő folyadékbevitelre is, hogy a test hidratált legyen és az edzésmunka hatékony legyen. Az ajánlott napi folyadékbevitel 2-3 liter, de az edzés után pótolni kell az elvesztett folyadékot.